Počasí dnes15 °C, zítra18 °C
Pátek 29. března 2024  |  Svátek má Taťána
Bez reklam

Covid změnil naše pracovní návyky. Po pandemii řada firem zachová home office, přetrvá i důraz na hygienu

Už více než rok žijeme trochu jiným způsobem života, i náš pracovní den je do značné míry ovlivněn covidovou pandemií. Jaké změny ale budou pro firmy a zaměstnavatele dlouhodobé a přetrvávající, i když se vše bude vracet zpět do normálu?

„Posledních dvanáct měsíců přineslo do pracovního prostředí mnoho nového, urychlily se trendy a pro mnohé se změnil způsob práce. Firmy musely rychle přehodnotit, jaké činnosti je možné přesunout do on-line prostředí a přizpůsobit pracoviště náročným hygienickým podmínkám. Změnil se ale také způsob vedení lidí a interní komunikace. Některá opatření nutná v době pandemie za čas odvane vítr, ale přinesou novou hodnotu i v době, kdy už pomine největší zátěž pandemie,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.

Hojně využívaný home office

Mezi fenomény, které přetrvají, bude jistě patřit rozšíření home office. Práce z domova byla do loňského jara brána spíše jako benefit, který měl pomoci zaměstnancům lépe skloubit pracovní a soukromý život. Když se staly velké a rušné kanceláře rizikem nákazy, všichni se hromadně učili pracovat z domu. Průzkum provedený společností Profesia mezi personalisty v českých firmách ukázal, že většina z nich (42 %) předpokládá kombinaci práce z domova a na pracovišti i do budoucna. Také potvrdil, že téměř třetině lidí dlouhodobá práce z domova nevyhovuje.

Videokonference a on-line schůzky

Během posledního roku byly minimalizovány osobní schůzky a ve velkém je nahradily videokonference. Dříve přitom byla on-line jednání jen doplňkem, ale jednoznačně byla dávána přednost schůzkám osobním. Budoucnost přinese pravděpodobně znovu stabilizaci, ale na novém bodu rovnováhy a s větším podílem komunikace pomocí videokonferenčních řešení.

„Lze počítat s tím, že po odeznění pandemie se již klasický způsob jednání a práce, kdy jsou všichni účastníci fyzicky vždy přítomní, nevrátí. Dříve, když jeden účastník nemohl na meeting dorazit, schůzka se často rušila. Nyní po prošlapání cest vzdálené komunikace bude přirozené, když se část účastníků připojí on-line, i když se rozhodne pro toto řešení na poslední chvíli před meetingem,“ konstatuje Michal Černý ze společnosti Audiopro.

Hybridní vzdělávání

Realita také ukázala, že vzdělávání zaměstnanců může probíhat i při nejpřísnějším lockdownu. Výrazně narostl počet kursů a školení on-line formou. Ta klade ale určité nároky na profesionalitu přednášejícího a celého školicího systému poskytovatele, pokud má mít efekt.

„Jakmile se situace začne vracet do normálu, očekáváme fyzický návrat do učeben. Část kurzů ale stále bude nabízena on-line či hybridní formou,“ říká Jan Dvořák, ředitel Počítačové školy Gopas a dodává: „Změní se i podoba odborných konferencí, u kterých do budoucna počítáme s hybridní podobou, kdy bude část lidí přítomna prezenčně a část on-line.“

Hygiena a pečlivý úklid pracoviště

Určitě pozitivním přínosem covidové pandemie je to, že se do popředí dostala otázka hygieny. To jako preventivní opatření jistě zůstane. Bude možné pominout extrémní hygienická opatření, jako je nošení respirátorů a nanoroušek neustále při práci, ale zpřísněné nároky na hygienu a úklid pracoviště přetrvají.

„Mnoho subjektů před pandemií covid-19 tuto otázku často podceňovalo, ale nyní je již jasné, že profesionální řešení čistoty a hygieny se stane nutnou součástí firemní kultury. Lidé budou přikládat stále větší důležitost tomu, zda se cítí dobře a bezpečně i z hlediska toho, nakolik je jejich prostředí čisté. Zda se mohou spolehnout na to, že je pobyt na pracovišti, případně v obchodě nebo v jiné provozovně, neohrožuje ze zdravotního hlediska,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher a dodává: „Očekáváme také větší podíl úklidových řešení, které nejsou na bázi chemie. Během pandemie vzrostl výrazně zájem o čištění horkou párou, které je ekologickou alternativou chemickému čištění.“

Změna pracovních prostor

Přísné hygienické požadavky i změna způsobu práce nutí firmy přizpůsobit změněným podmínkám také podobu pracovních prostor. Nejde jen o to, že velké společné místnosti rozdělují na menší. Také zřizují takzvané huddle rooms, menší místnosti, které jsou vhodné pro spolupráci nevelkých týmů a jsou dobře vybavené pro komunikaci s on-line připojenými kolegy.

„Současná situace nutí pracovní kolektivy spolupracovat na dálku, ať už firmy poslaly své zaměstnance na dlouhodobý home office nebo zavedly střídání týmů na pracovišti. Fungování hybridních týmů je ale v mnoha situacích podstatně efektivnější a z pohledu nákladů úspornější, takže se dá očekávat, že firmy jej do budoucna zcela neopustí. V poslední době je proto trendem vybavovat ve firmách kromě jedné centrální zasedačky komunikační a prezentační technikou také další místnosti nebo odpočinkové zóny, odkud je možné v pohodlí a v neformální atmosféře řešit provozní potřeby,“ říká Radek Škrabal z SSI Group.

Přesun do cloudu

Covid urychlil procesy, které zrály již několik let. Před pandemií většina firem s cloudovými technologiemi spíše jen koketovala, doba lockdownu jim však jasně ukázala výhody tohoto řešení. Jde především o větší schopnost reagovat na náhlé změny a výkyvy trhu, ale také zjednodušení infrastruktury a správy dat, včetně snížení nákladů, zlepšení zabezpečení a škálovatelnosti.

„Dnes více než kdy dříve jsou firmy nuceny fungovat ve vysokém tempu a velkém rozsahu, aby obstály v silném konkurenčním prostředí a udržely krok s neustálými proměnami všech odvětví. Cloud je akcelerátorem změn – umožňuje firmám inovovat rychleji, tvořit nové zdroje příjmů, získávat více dat a ještě rychleji je analyzovat, rozvíjet nabídku služeb a produktů, komunikovat s klienty, zákazníky i zaměstnanci na zcela nové úrovni. V dlouhodobém horizontu umožňuje firmám šetřit náklady – například tím, že mohou zdroje využívat flexibilně a mohou si nezbytnou kapacitu kdykoliv snížit či zvýšit v reálném čase podle aktuální potřeby. Je ale důležité si uvědomit, že přechod do cloudu by vždy měl být součástí dlouhodobé vize firmy,“ vysvětluje Juraj Vaško, Infrastructure & Engineering Lead Accenture ČR.

Ohodnoť článek

Tisková zpráva | Foto pixabay.com

Štítky covid, koronavirus, pandemie, práce, pracovní, home office, kancelář, práce na dálku, hygiena, Michal Novák, Jan Dvořák, Accenture, Kärcher, Česko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Covid změnil naše pracovní návyky. Po pandemii řada firem zachová home office, přetrvá i důraz na hygienu | Společnost | Zprávy | Jihlavská Drbna - zprávy z Jihlavy a Vysočiny

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.